Działania content marketingowe potrafią przynieść duży zysk. Co do tego nie ma w dzisiejszym zdigitalizowanym świecie żadnych wątpliwości. Aby content był skuteczny długofalowo potrzebujemy strategii content marketingowej. Czym ona jest i jak ją przygotować? Tego dowiesz się poniżej.

Czym jest strategia content marketingowa?

Strategia content marketingowa jest dokumentem zawierającym rozpisane działania content marketingowe, zaplanowane na pewien czas. Działania te mają przynieść korzyści długofalowe.

Zawarte są w niej wszystkie procesy, które chcemy przeprowadzać przez pewien czas, a które mają nas prowadzić do jakiegoś celu, np. zwiększenia liczby użytkowników, zwiększenia sprzedaży itd. Im bardziej uszczegółowiona jest strategia, tym łatwiej nam będzie zmierzyć potem wyniki.

  • Strategia w content marketingu

Strategia – ale po co?

Odpowiedź jest banalna. Aby generować jak największy możliwy zysk. Posiadanie strategii pozwoli krok po kroku realizować cele, które są w niej wyznaczone, mierzalne i osiągalne.

Dzięki zaplanowanym działaniom łatwiej jest realizować cele i od razu sprawdzać efektywność danych procesów. Ograniczane jest do minimum rozpraszanie się, realizowanie krótkofalowych, nic niewnoszących pomysłów. Skupiamy się na tym co naprawdę ważne, zaplanowane i w dłuższej perspektywie efektywne. Łatwiejsza jest także weryfikacja działań, możliwość ich porównania. Wyeliminowanie tych, które są najmniej skuteczne, a w przyszłości poprawa i jeszcze większy zysk.

Jak przygotować strategię?

Najważniejsze jest określenie celu. Tego co działania mają nam przynieść. Mogą być to cele zarówno duże, jak i te niewielkie. Pamiętajmy, że te drugie łatwiej zrealizować, a co za tym idzie mogą odgrywać rolę motywatora. Warto dobrać kilka miarodajnych wskaźników, czyli konkretnie, o ile chcemy procentowo zwiększyć sprzedaż, jaką liczbę odsłon chcemy osiągnąć, ile kliknięć pod postem chcemy wygenerować itd.

Kto jest odbiorcą?

Określ grupę docelową, jaki konkretnie jest odbiorca? Czego potrzebuje? Co możesz mu zaoferować? W content marketingu jest to niezwykle istotne już na etapie konstruowania komunikatów. W inny sposób zwracamy się do nastolatka, inaczej do dojrzałego urzędnika. Obecnie istnieje wiele narzędzi, które w łatwy sposób podpowiedzą nam kto najchętniej odwiedza nasze zasoby.

...a kto konkurencją?

Następnie warto przeanalizować konkurencję, sprawdzić najlepszych. Zobaczyć jak działają. Nie mówimy tu o powielaniu działań, ale o wyciąganiu wniosków. Przeanalizowaniu tego co się sprawdza, a co niekoniecznie.

Może audyt?

Warto przed stworzeniem strategii przeprowadzić audyt. Można to zrobić wewnętrznie korzystając z narzędzi takich jak google analytics czy analityka w social mediach. Warto zweryfikować co do tej pory się sprawdzało, a co nie. Pozwoli to na starcie wyeliminować pewne błędne założenia.

Budżet, ludzie, zasoby

Posiadając już pewne założenia, należy przemyśleć budżet. Określić na co jesteśmy skłonni wydać środki. Sprawdźmy także inne zasoby. Treści jakimi już dysponujemy, platformy, które możemy wykorzystywać, i co najważniejsze – ludzi, którzy ten content mają przygotowywać.

Planując strategię zaplanuj z jakich narzędzi contentowych będziesz korzystał, z jakich do tej pory korzystałeś, a które z nich nie są potrzebne, nie przynosiły korzyści. Content musi być dopasowany do grupy odbiorców, podobnie kanały komunikacji i sposoby ich dystrybucji. Przy młodych odbiorcach lepiej sprawdzą się treści video, gry, posty w mediach społecznościowych. Starsi odbiorcy wolą treści pisane, oparte na pewnych danych.

Myśl nieszablonowo

W strategii content marketingowej nie może zabraknąć oryginalnych, nowych i świeżych pomysłów. Media zmieniają się dynamicznie, odbiorca szybko się nudzi, poszukuje nowych rozwiązań. Warto chociaż część miejsca w strategii poświecić pomysłom nowym, które mogą okazać się trafione. Obserwuj rynek i implementuj to co może realnie przynieść zysk.

Gdy strategia jest już gotowa pamiętaj, że nie jest to sztywny dokument, którego pod żadnym pozorem nie możesz modyfikować To że sporządziłeś roczną strategię nie oznacza, że nie możesz wprowadzać do niej zmian. Czasami jest to wskazane, branża marketingowa zmienia się stale. Aby przedstawiać wartość użytkownikowi musisz za tymi zmianami nadążać, udowadniać, że to co mu prezentujesz jest wartościowe, najlepsze. Warto na bieżąco badać realizację celów, sprawdzać co przynosi zyski, a co należy wyeliminować, aby nie generowało w dalszym ciągu strat.