Content marketing, a sprzedaż

Sprzedaż przenosi się do Internetu – to fakt. Wzrasta liczba sprzedażowych stron internetowych, a więc i konkurencja rośnie. Utrzymanie dobrej strony sprzedażowej nie jest proste, nikogo nie trzeba przekonywać, że aby sprzedać trzeba przyciągnąć odbiorcę, zaciekawić go. I tu z pomocą przychodzi content marketing.

Content marketing jest bardzo przydanym narzędziem w procesie sprzedaży. Tworzenie tekstów, które mają sprzedawać jest dziś codziennością w każdej firmie. Nie jest to dziedzina prosta, jednak mając na uwadze, że dobry content sprzeda wszystko coraz większy nacisk kładzie się na tę formę marketingu, co przekłada się na realne zyski.

Czym jest content marketing?

Content marketing, czyli marketing treści to dziedzina, w ramach której tworzone są treści służące promocji, budowaniu wizerunku danej firmy czy osoby. Mogą to być takie teksty jak posty w mediach społecznościowych, blogi czy artykuły. Obecnie coraz częściej różnego rodzaju formy content marketingowe mają służyć sprzedaży produktów czy usług.

  • Wpływ content marketingu na sprzedaż

Po pierwsze współpraca

Jak ustaliliśmy wyżej, większość firm chce opierać swoje działania promocyjne o content marketing. Zakładają blogi, prowadzą media społecznościowe, wydają newslettery. A jednak nie zawsze przynosi to wymierne korzyści Dlaczego? Często wynika to z niezrozumienia. Dział sprzedaży zleca zrobienie contentu marketingowcowi, marketingowiec robi co do niego należy. Efekt pracy jest wymierny, ale jednak nieopłacalny, bo za setką rozesłanych newsletterów, nie idzie sprzedaż. Oznacza to, że nie trafił on do odbiorcy. Mimo że pewnie był dobrze napisany, zredagowany i interesujący graficznie nie zaspokajał potrzeb potencjalnego klienta. To z kolei mogło wynikać z niedogadania się działów firmy. Jeden dział nie przedstawił szczegółowo co i komu należy podprogowo sprzedać. Nie została określona grupa docelowa, cel, strategia. Powstała estetycznie dobra, chociaż nieskuteczna kreacja. A nie o to w content marketingu chodzi. Najważniejszy jest tu klient, trafienie w jego preferencje.

Najważniejszy jest klient

To sprzedawca ma bezpośredni kontakt z klientem, powinien więc wiedzieć jak personalizować komunikat. Do kogo go kierować. Kto zwykle jest zainteresowany usługami czy produktem. Przed zleceniem pracy powinien wyraźnie zaznaczyć co chce osiągnąć, jaki efekt uzyskać. Może nawet określić jakiego wymiernego efektu się spodziewa, jakie KPI ustanowi.

… i dobra strategia

Przy sprzedaży internetowej, którą wspieramy content marketingiem ważne jest, aby opierać się na lejku sprzedażowym. Opracujmy strategię dotarcia do naszej grupy odbiorców. Większość działań content marketingowych jest łatwo mierzalna, a tym samym możemy ocenić ich skuteczność. Możemy sprawdzić ile osób kliknie w mailing, ile przeczyta artykuł, ile kliknie w link, a nawet ile osób przeniesie się z artykułu do koszyka i w efekcie kupi dany produkt. Takie statystyki pozwolą przygotować odpowiednią strategię, zaprojektować witrynę. Posiadając strategię łatwiej jest reagować na wszelkie bodźce wewnętrzne i zewnętrzne Nie będziemy podejmować nieprzemyślanych decyzji, które długofalowo, zamiast sprzyjać, szkodzą.

Usprawnianie działań

Posiadając strategię warto stale monitorować przeprowadzane działania. Pomoże to je usprawniać. Korygować to co jest nieskuteczne. Może się okazać, że nasi odbiorcy przesycą się daną formą, przestanie ona być dla nich ciekawa. Jeśli to szybko zauważymy, zareagujemy, będziemy mogli zastąpić ją nową formą, która zainteresuje odbiorców i pozwoli sprzedawać.

Wielu twierdzi, że działania content marketingowe nie mogą przekładać się na sprzedaż, bo nie są mierzalne. Nie jest to prawdą. Content marketingowcy dysponują coraz większą liczbą narzędzi, które z dokładnością do jednego zakupu potrafią pokazać jak przełożyły się dane działania na sprzedaż. Warto więc w nie inwestować przy jednoczesnej kontroli jej efektów, reagując na bieżąco.